Óbudai Egyetem - Keleti Károly Gazdasági Kar
Intézet: Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 15-17.) Kreditérték: 3
Tagozat: Távoktatás Nyelv: magyar Félév: 2009/10/1
 
Szakok: Mûszaki menedzser szak;
 
Tantárgyfelelős oktató: Ferenczi Éva Oktatók: Ferenczi Éva;
Heti/Féléves óraszámok: Féléves Előadás: 0 Tantermi gyakorlat: 0 Labor: 0 Konzultáció: 6
 
Félévzárás módja (követelmény): félévközi jegy
 
Oktatási cél: Az emberi kommunikáció mibenlétének és általános összefüggésrendszerének elsajátítása. A kommunikáció eleminek és technikáinak megismertetése. A gazdaság és az emberi kommunikáció egymásrautaltságának megértetése. A gazdaságban és a vállalatok profitorientált mûködésében, valamint az egyéni érdekek érvényesítésben szerepet játszó kommunikációs helyzetek értelmezésének és kezelésének elsajátítása.
 
Oktatási hét
(konzultáció)
Témakör
1. Ember és kommunikáció. A kommunikáció szükséglete és szükségessége. Az emberi kommunikáció sajátossága, a kognitív és az érzelmi összetevõk megjelenítése. A kommunikáció változékonysága. A kommunikáció fogalma. A kommunikáció elemei. Az üzenet, a küldõ és befogadó szerepe. Kódolás – dekódolás, az aktívhallgatás és a visszacsatolás folyamata. A hatékony kommunikáció. A kontextus jelentõsége, kommunikációs zajok. A kommunikáció eszközei. Verbális kommunikáció, metanyelv, paranyelv. Non verbális kommunikáció eredete és sajátossága. A non verbális kommunikáció eszközei. Verbális és non verbális kommunikáció kapcsolata. Személyes tér és távolság jelentõsége és szerepe. A hitelesség.
2. Az önismeret és az emberismeret szerepe a kommunikáció folyamatában. „Johari” ablak, személyiségtípusok. Kommunikációs önismeret. Benyomáskeltés, szimpátia, empátia. A bizalom. Simogatás egyenértékek. Emberi játszmák. A játszmák jellemzõje és programozottsága. Kiegészítõ és keresztezett tranzakciók. A játszmák jelentõsége. Játszmák a munkahelyeken. Kultúra és kommunikáció összefüggése. A kultúra fogalma, a kultúrák elkülöníthetõségének alapjai. Kultúraközi kommunikáció. Multikultúra. Elõítélet, sztereotípia és tolerancia.
3. Az önismeret és az emberismeret szerepe a kommunikáció folyamatában. „Johari” ablak, személyiségtípusok. Kommunikációs önismeret. Benyomáskeltés, szimpátia, empátia. A bizalom. Simogatás egyenértékek. Emberi játszmák. A játszmák jellemzõje és programozottsága. Kiegészítõ és keresztezett tranzakciók. A játszmák jelentõsége. Játszmák a munkahelyeken. Kultúra és kommunikáció összefüggése. A kultúra fogalma, a kultúrák elkülöníthetõségének alapjai. Kultúraközi kommunikáció. Multikultúra. Elõítélet, sztereotípia és tolerancia.
4. Kölcsönös függõségek, együttmûködés és verseny kommunikációs technikái. Az érdekérvényesítések folyamata és a közvetlen emberi kommunikáció. Motiváció, manipuláció, párbeszéd, vita, meggyõzés. Elõadások és prezentációk. A siker záloga az elõadó felkészültsége. A felkészülés szempontjai. A tényleges elõadás megtartásának kommunikációs technikái..
5. Munkahelyi értekezletek. Az értekezletek típusai és kommunikációs technikái
6. Konfliktus értelmezése, felismerése. Konfliktuskezelési technikák
 
Az értékelés, a lebonyolítás,
a pótlás módja,
a jegy kialakításának szempontjai:
A vizsgajegy megszerzése írásban, egy feladatlap kitöltésével történik.
 
Kötelező irodalom: Ferenczi Éva: Üzleti kommunikáció. BMF KGK 4003, Papp Lászlóné: Üzleti kommunikáció. Szöveggyûjtemény. BMF KGK 4001