Óbudai Egyetem |
[GGTTK11KND] Tanulás-és kutatásmódszertan |
Intézet: | Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 15-17.) | Kreditérték: | 2 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Nappali | Nyelv: | magyar | Félév: | 2016/17/1 | ||||||
Szakok: | Kereskedelmi és marketing BSc alapszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | dr. László Gábor | Oktatók: | dr. Lehotai Lilla Rita; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Heti | Előadás: | 1 | Tantermi gyakorlat: | 1 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | félévközi jegy | ||||||||||
Oktatási cél: | A személyes tanulási stílus diagnosztizálása, a hatékony és eredményes tanulási módszerek/ technikák megismerése/ gyakorlása, az eredményes tanulást növelõ cselekvési képességek formálása. Felkészítés a szakirodalom, illetve források elemzésére, önálló kutatási tevékenység tervezésére, lebonyolítására, értékelésére. A hallgatók egyéni kutatási eredményeik értelmezésére, közlésére vonatkozóan sajátítanak el hatékony tanulási technikákat a félévi kurzus során. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
6. hét és 12. hét Az elméleti ismeretek ellenõrzése zárthelyi dolgozattal. Az elõadásokon és gyakorlatokon történõ aktív részvétel és a 14. oktatási hétig a félévközi komplex követelmények eredményes teljesítése. |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
Tanulás az információs társadalomban -A tanulás motivációja Tanulási szokásaink - Személyes tanulási képességeink - Tanulási stílusok |
||||||||||
2. |
Tanulási problémák tanulási feltételek -A különbözõ tudományok, tantárgyak sajátosságai, azok hatékony tanulási módszerei, technikái |
||||||||||
3. |
A jegyzetelés technikája -A tanulási képességek fejlesztése Tanulásunk attitûd jellemzõi – Az önszabályozó tanulás |
||||||||||
4. |
A kutatás metodikai kérdései – A szakirodalom tanulmányozása Kutatási stratégiák ( induktív és deduktív kutatások ) |
||||||||||
5. | A kutatási terv készítése | ||||||||||
6. | 1. zárthelyi dolgozat megírása | ||||||||||
7. | Kutatási feladattervek prezentációja és értékelése | ||||||||||
8. | Tanulási elméletek, tanulási modellek | ||||||||||
9. |
Kooperatív tanulás- A problémára orientált tanulás- eLearning alapú tanulási stratégiák |
||||||||||
10. | A számítógépes adatelemzés módszerei | ||||||||||
11. | Az önálló tudományos munka ( Pl.: kiselõadás, TDK dolgozat, szakdolgozat ) elkészítésének lépései | ||||||||||
12. | 2. zárthelyi dolgozat megírása | ||||||||||
13. | A kutatási beszámolók szerkezete, mûfajai | ||||||||||
14. | Kutatási beszámolók prezentációja és értékelése PowerPoint program alkalmazásával | ||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
Egy prezentáció megtartása és egy esettanulmány megírása, beadása. Kettõ zárthelyi dolgozat eredményes megírása. A követelmények pontszámaiból kialakított jegynek megfelelõen történik az értékelés. Pótlás módja: TVSZ szerint |
||||||||||
Kötelező irodalom: |
Majoros Pál: A kutatásmódszertan avagy Hogyan írjunk könnyen jól jó diplomamunkát? Nemzetközi Tankönyvkiadó Rt., Budapest, 1997. ISBN 963 19 4144 2 Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez Metódus- Tan, Budapest, 2007. ISBN 963 216 623 |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
Bognár Emese, Dr. Donga György, Molnár Sándorné: A diplomadolgozat elkészítése ( Módszertani útmutató ), Budapest, Külkereskedelmi Fõiskola, 1982. Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Gondolat, Budapest, 1991 Falus Iván: Statisztikai módszerek pedagógusok számára Okker Kiadó, 2000 György Zoltán: Tanulás felnõtt korban Oktatáskutató Intézet, 2003 Gyulai Zsuzsanna: Tanulásmódszertan: érettségizõknek, felvételizõknek Talentum Oktatási Stúdió, Budapest, 1995 Kálmán Anikó: Tanári szerepek – tanulási stílusok: A felnõtt tanulás folyamata ,OKKER, Budapest, 2006 |