Óbudai Egyetem |
[GVMMD1GMLD] Menedzsment alapjai |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 4 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Levelező | Nyelv: | magyar | Félév: | 2015/16/1 | ||||||
Szakok: | Gazdálkodási és menedzsment BSc alapszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Parragh Bianka | Oktatók: | Dr. Bujdosó László; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Féléves | Előadás: | 15 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | Az alapvetõ menedzser ismeretek és készségek elsajátítása. A vezetõi személyiség fejlesztése, a vezetési és szervezési funkciók, eszközök és módszerek megismerése. Az emberi kapcsolatok helyes kialakítása és felhasználása a vezetésben. Tematika: A menedzsment elméleti ismeretanyagai. Vezetési rendszerek. Menedzsment. Szervezéstudomány. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Az aláírás megszerzésének feltétele az utolsó konzultációs héten írt zárthelyi dolgozat eredményes teljesítése és az órák TVSZ szerinti látogatása.Aláírás feltétele továbbá házi dolgozat elkészítése az utolsó órára. |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
A problémakezelés és a problémamegoldás a menedzsmentben. Rendszerelméleti alapok. A szervezet, mint célorientált rendszer. Szociálpszichológiai és vezetéspszichológiai alapok. A tudományterület fejlõdése. Klasszikus iskolák és modern irányzatok. Vezetõi alkalmasság, vezetõi készség. A vezetés funkciói. A vezetõkkel szemben megfogalmazott követelmények. |
||||||||||
2. |
A jövõ irányvonalainak megtervezése. Szervezeti célok. Stratégiai tervezés. Vezetési stílusok, vezetés jellemzõi. Vezetési módszerek. A vezetõi ösztönzés. A hatékony kommunikáció a vezetõi munkában. A vezetõk és a beosztottak kapcsolatai. Szervezeti formák. |
||||||||||
3. |
Motivációs elméletek. A döntés, mint vezetõi tevékenység. Döntési modellek. Csoportmódszerek és csoportos döntési technikák a vezetésben. A menedzsment szakterületi eljárásai. Stratégiai menedzsment. Projektmenedzsment. Minõségmenedzsment. |
||||||||||
4. |
Innováció menedzsment. Tudásmenedzsment. Információ menedzsment. Benchmarking. Az átalakító vezetés megalapozása. Folyamatos szervezetfejlesztés, változás és változtatás menedzsment. |
||||||||||
5. |
A szervezés fogalma, értelmezése, tevékenységi területei és módszerei. Szervezéstudomány. Vezetõi továbbképzés. Humánmenedzsment. |
||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH és vizsga feladatok megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendõk. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegûek. A ZH és vizsga dolgozatban maximálisan 100 pont érhetõ el. A zárthelyi és vizsga értékelése következõképpen alakul: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetõség. Igazolt hiányzás ill. sikertelen ZH esetén pót ZH a a vizsgaidõszak 1. héten. |
||||||||||
Kötelező irodalom: |
Dr. Kocsis József: Menedzsment mûszakiaknak(Mûszaki Könyvkiadó Budapest, 2000) Dr. Lehotai László : Vezetési ismeretek.(kézirat KKMF, 1998)Szerzõi munkaközösség |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
I. J. De Toro – A. R. Tenner: Teljes körû minõségmenedzsment, 2005. Torgensen-Weinstock: A vezetés integrált felfogásban, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Bp. 1979. Marosán György: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, 2005. |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelõsnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, idõterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen. |