Óbudai Egyetem |
[GGTSZ11MTC] SZOCIOLÓGIA |
Intézet: | Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 15-17.) | Kreditérték: | 2 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Távoktatás | Nyelv: | magyar | Félév: | 2008/09/2 | ||||||
Szakok: | Mûszaki menedzser szak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Molnár Máté | Oktatók: | Papp Lászlóné; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Féléves | Előadás: | 4 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | Oktatási cél: A mûszaki képzést kiegészítõ társadalmi-társadalomtudományi ismeretek nyújtása. A mindennapokat átszövik azok a tapasztalatok, hogy nagyon is különböznek lehetõségeink, jövedelmünk, egészségünk, életkilátásaink. Mitõl függ mindez? Vannak-e objektív kritériumok? Mérhetõ-e az egyén helyzete a társadalmi struktúrában? Változott-e a társadalmi felemelkedés lehetõsége. A rendszerváltozás óta? Mit jelent maga a rendszerváltozás? Erre kísérel meg tudományos választ adni a szociológia tantárgy. | ||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Házi feladat beadása az útmutató mellékletben megadott kérdésekbõl, vagy a tematika alapján választott témákból. Lehetõség szerint nyomtatott formában, vagy nagyon olvashatóan, kb. 5 oldal terjedelemben. A házi feladat 10 pontot ér, amely része a vizsgán szerezhetõ 50 pontnak. Feltétlenül jelölje meg a forrást, Internet esetén is. Az azonos HF szövegek, vagy a változtatás nélkül letöltött, önálló megállapítást, véleményt nem tartalmazó írásmûvek nem értékelhetõk. A beadás legkésõbb a második konzultáció elõtti héten. |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
A szociológia mint tudomány kialakulásának elõfeltétele a 18.-19. században. A szociológia és más társadalomtudományos sajátosságai. Módszerek: empírikus adatfeldolgozás, statisztika, interjú stb. August Comte és követõi. A szociológiai gondolkodás fejlõdése. Marx és Engels a szabadversenyes kapitalizmus osztályszerkezetérõl, társadalomfejlõdés koncepciója és az egyenlõség mitosza. Durkheim öngyilkosságvizsgálata. Társadalmi szolidaritás és anómia. Max Weber ideáltípusai és vallásszociológiája Irányzatok a két világháború között, mikroszociológiai vizsgálatok. |
||||||||||
2. | Magyar szociológiai vizsgálatok kezdetei. A szociológia és a hatalom konfliktusa. A szociológus lehetséges szerepei. Népi írók, szociográfusok vizsgálata a két világháború közötti magyar társadalomról. Megkésett polgárosodás. Merre menjünk? A népiesek és urbánusok vitája és ennek utóélete a magyar történelem sorsfordulóin. | ||||||||||
3. | A szociológiai kutatás helyzete és a szocializmus „sztálini” modellje. Voluntarista egyenlõsítési törekvések és a társadalom valóságos állapota. Az államszocializmus mint sajátos modernizációs kísérlet. A szociológia ujjászervezése a 60-as, 70-es években. Kemény István, Ferge Zsuzsa, Konrád György, Szelényi Iván, Kolosi Tamás a szegénységrõl, a társadalmi rétegzõdésrõl. | ||||||||||
4. | Migráció és vándorlás. Faj, nemzet, etnikai csoportok, kisebbségek. Elõítéletek, asszimiláció, integráció. Gazdasági tõke, politikai tõke. Oktatás és kulturális tõke. A társadalmi mobilitás új lehetõségei.. Mit hozott az oktatás kiterjesztése a rendszerváltozás után? Gazdasági-társadalmi változások: elitváltás, elitcsere. | ||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
Vizsga: Írásbeli feladatlap megoldása. Elégséges: 25-28 pont Közepes: 30-35 pont Jó 36-44 pont Jeles 45 pont felett |
||||||||||
Kötelező irodalom: |
Kötelezõ: Dr. Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába OSÍRIS Kiadó, Budapest, 2006. Második javított és bõvített kiadás, szerk: Spéder Zsolt 1. 2. 5. 7. 10. és 12. fejezet. /Figyelem: nem az egész kötet!/ |