Óbudai Egyetem - Keleti Károly Gazdasági Kar
Intézet: Gazdaság- és Társadalomtudmányi Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) Kreditérték: 3
Tagozat: Levelező Nyelv: magyar Félév: 2008/09/2
 
Szakok: Gazdálkodási és menedzsment BA alapszak;
 
Tantárgyfelelős oktató: Ferenczi Éva Oktatók: Ferenczi Éva;
Heti/Féléves óraszámok: Féléves Előadás: 10 Tantermi gyakorlat: 0 Labor: 0 Konzultáció: 0
 
Félévzárás módja (követelmény): félévközi jegy
 
Oktatási cél: Oktatási cél: Az emberi kommunikáció mibenlétének és általános összefüggésrendszerének elsajátítása. A kommunikáció eleminek és technikáinak megismertetése. A gazdaság és az emberi kommunikáció egymásrautaltságának megértetése. A gazdaságban és a vállalatok profitorientált mûködésében, valamint az egyéni érdek érvényesítésben szerepet játszó kommunikációs helyzetek értelmezése és kezelése.
 
Oktatási hét
(konzultáció)
Témakör
1. Ember és kommunikáció. A kommunikáció szükséglete és szükségessége. Az emberi kommunikáció sajátossága, a kognitív és az érzelmi összetevõk megjelenítése. A kommunikáció változékonysága. Az emberi észlelés és az attitûd szerepe a kommunikációban. A kommunikáció fogalma. A kommunikáció elemei. Az üzenet, a küldõ és befogadó szerepe. Kódolás – dekódolás, az aktívhallgatás és a visszacsatolás folyamata. Verbális kommunikáció, metanyelv, paranyelv. Non verbális kommunikáció eredete és sajátossága. A non verbális kommunikáció eszközei. Verbális és non verbális kommunikáció kapcsolata. Személyes tér és távolság jelentõsége és szerepe.
2. Az önismeret és az emberismeret szerepe a kommunikáció folyamatában. „Johari” ablak, személyiségtípusok. Kommunikációs önismeret. Benyomáskeltés, szimpátia, empátia. A bizalom. Simogatás egyenértékek. Emberismeret, személyiségvonások.
Emberi játszmák. A játszmák jellemzõje és programozottsága. Kiegészítõ és keresztezett tranzakciók. A játszmák jelentõsége. Játszmák a munkahelyeken.
3. Kommunikáció gazdasági környezetben. Kommunikáció és gazdasági hatékonyság összefüggése. Piaci meghatározottság és a rugalmasság szerepe a vállalatok mûködésében. Információ-információfeldolgozás- emberi erõforrás összefüggése. A vállalat rendszeralapú mûködése. A technikai és szociális alrendszerek szerepe és együttes hatásuk. Az alrendszerek eltérõ kommunikációs igénye. Formális és informális belsõ kommunikációs hálózatok. Kölcsönös függõségek, együttmûködés és verseny kommunikációs technikái. Az érdekérvényesítések folyamata és a közvetlen emberi kommunikáció. A meggyõzés. Motiváció és manipuláció. Párbeszéd és vita.
4. A konfliktus, konfliktuskezelési technikák. A konfliktus fogalma, kialakulásának oka. Egyének közötti konfliktusok. Konfliktusok szervezeti szinten. A konfliktuskezelés módjai és kommunikációs technikái.
5. Összefoglalás. Feladatlap kitöltése.
A félévzárás módja
(írásbeli, szóbeli, teszt, stb.):
Félévközi jegy megszerzése írásban, egy feladatlap kitöltésével történik.
 
Kötelező irodalom: Kötelezõ: Ferenczi Éva: Üzleti kommunikáció BMF KGK 4003
Papp Lászlóné:Üzeleti kommunikáció. Szöveggyûjtemény. BMF KGK 4001