Óbudai Egyetem - Keleti Károly Gazdasági Kar
Intézet: Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 15-17.) Kreditérték: 3
Tagozat: Távoktatás Nyelv: magyar Félév: 2012/13/1
 
Szakok: Villamosmérnök szak;
 
Tantárgyfelelős oktató: Ferenczi Éva Oktatók: Ferenczi Éva;
Heti/Féléves óraszámok: Féléves Előadás: 4 Tantermi gyakorlat: 0 Labor: 0 Konzultáció: 0
 
Félévzárás módja (követelmény): vizsga
 
Oktatási cél: Ember és kommunikáció általános összefüggésrendszerének megtanítása. A kommunikáció elemeinek és technikáinak megismertetése. A gazdaság és az emberi kommunikáció egymásrautaltságának megértetése. A gazdaságban és a vállalatok profitorientált mûködésében, valamint az egyéni érdek érvényesítésben szerepet játszó kommunikációs helyzetek értelmezésének és kezelésének elsajátítása
Félévközi követelmények
(feladat, zh. dolgozat, esszé, stb):
Vizsga. Írásban, feladatlap kitöltése
 
Oktatási hét
(konzultáció)
Témakör
1. Ember és kommunikáció. A kommunikáció szükséglete és szükségessége. Az emberi kommunikáció sajátossága. A kommunikáció fogalma. A kommunikáció elemei. Az üzenet, a küldõ és befogadó szerepe. Kódolás – dekódolás, az aktívhallgatás és a visszacsatolás folyamata. A hatékony kommunikáció. A kontextus jelentõsége. A kommunikáció akadályai, kommunikációs zajok. A kommunikáció eszközei. Verbális kommunikáció, metanyelv, paranyelv. Non verbális kommunikáció eredete és sajátossága. A non verbális kommunikáció eszközei. Verbális és non verbális kommunikáció kapcsolata. Személyes tér és távolság jelentõsége és szerepe. A hitelesség.
2. Az önismeret és az emberismeret szerepe a kommunikáció folyamatában. „Johari” ablak, személyiségtípusok. Kommunikációs önismeret. Benyomáskeltés, szimpátia, empátia. A bizalom. Simogatás egyenértékek. Emberi játszmák. A játszmák jellemzõje és programozottsága. Kiegészítõ és keresztezett tranzakciók. A játszmák jelentõsége. Játszmák a munkahelyeken.
3. Kommunikációs technikák. Kérdések szerepe, párbeszéd, vita, meggyõzés, motiválás, manipulálás
4. Kommunikáció gazdasági környezetben. Kommunikáció és gazdasági hatékonyság összefüggése A vállalat rendszeralapú mûködése. A technikai és szociális alrendszerek szerepe és együttes hatásuk. Az alrendszerek eltérõ kommunikációs igénye. A vállalat külsõ és belsõ kommunikációs rendszere. Marketingkommunikáció és PR. Formális és informális belsõ kommunikációs hálózatok. Kölcsönös függõségek, együttmûködés és verseny kommunikációs technikái.
 
Kötelező irodalom: Ferenczi Éva: Üzleti kommunikáció. OE elektronikus jegyzet 2011