Óbudai Egyetem |
[GVMTG11VLM] Társadalmi-gazdasági elõrejelzés |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 5 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Levelező | Nyelv: | magyar | Félév: | 2011/12/1 | ||||||
Szakok: | Vállalkozásfejlesztés mesterszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Duma László | Oktatók: | Dr. Bujdosó László; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Féléves | Előadás: | 15 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | félévközi jegy | ||||||||||
Oktatási cél: | A hallgatók megismertetése a gazdasági alrendszer és társadalmi-szociális környezetére vonatkozó elõrejelzés-készítés korszerû ismereteivel: ennek keretében a társadalmi-gazdasági elõrejelzés-készítés speciális metodológiai, metodikai kérdéseivel és különbözõ hazai elõrejelzésekkel. Felhívni a figyelmet arra, hogy a közgazdasági jellegû döntéseknek a társadalom más területén jelentkezõ következményei is vannak | ||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
A félévközi jegy megszerzésének feltétele a 5. konzultációs héten írt zárthelyi dolgozat eredményes teljesítése és az otthon elkészítendõ házi dolgozat idõbeni leadása (utolsó konzultáció) | ||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
A társadalmi-szociális és gazdasági elõrejelzés különbözõ értelmezései. Társadalmi jövõmodellek. Mit tud mondani a jövõkutató a jövõrõl? A jövõkutatás, mint tudomány. Információs társadalom, tudás alapú társadalom és az EU. Környezeti problémák társadalmi válaszok Mire ad választ a jövõkutatás? |
||||||||||
2. |
A népesedési folyamatok hosszú és nagy távlatú elõrejelzése Hogyan készítünk elõrejelzést? A hazai szakképzés jövõje. Vizsgarendszerek A hazai egészségpolitika és nyugdíjreform elõrejelzési megalapozása Hazai makrogazdasági elõrejelzések a káosz-számítás felhasználásával. Instabilitás és gazdaság dualitásai |
||||||||||
3. |
Környezet és gazdaság kapcsolata-multidiszciplináris modellvizsgálat és rendszerdinamikai megközelítés Folyamatok, tendenciák és ciklusok elõrejelzése Fordulópontok elõrejelzése. Elõrejelzés participatív módszerekkel Kapcsolatok elõrejelzése. A jövõkutatás fõbb irányzatai Az elõrejelzés-készítés módszerei (matematikai-statisztikai, szakértõi és modellezési eljárások) |
||||||||||
4. |
Az elõrejelzés-készítés módszerei (matematikai-statisztikai, szakértõi és modellezési eljárások) Az elõrejelzések megbízhatósága Megbízhatóság-vizsgálati módszerek Az elõrejelzés tevékenység fázisai. (elõkészítõ munkálatok, az elõrejelzés elkészítése, dokumentálás) |
||||||||||
5. |
Az elõrejelzés és a döntés kapcsolata, Nemzetközi összehasonlító elemzés. Világmodellek, Elõrejelzés készítés (vállalatoknál, költségvetési intézményeknél) A jövõkutató felelõssége Workshop hazánk társadalmi-gazdasági jövõjérõl |
||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH feladat megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendõk. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegûek. A ZH dolgozatban maximálisan 100 pont érhetõ el. Házi dolgozat 30 %.-ban számít be a félévközi jegybe. A zárthelyi értékelése következõképpen alakul: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). A sikeres félévközi jegy érdemjegye: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetõség. Igazolt hiányzás, ill. sikertelen ZH esetén egyszer lehet pótolni a TVSZ szerint. |
||||||||||
Kötelező irodalom: | Dr. Gidai Erzsébet- Dr. Tóth Attiláné: Bevezetés a jövõkutatás elméleti és módszertani kérdéseibe,Arisztotelész Stúdium Bt 2001.(ISBN 963 00 6223 2) | ||||||||||
Ajánlott irodalom: |
Meadows, D., Randers, J., Meadows, D.: A növekedés határai harminc év múltán, Kossuth Kiadó, Budapest, 2005 Nováky Erzsébet: Magyarország 2025 – Lehet másként is?! MTA IX. Osztály Jövõkutatási Bizottsága, Budapest, 2007 Nováky Erzsébet: Jövõkutatás. Aula 2000 |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelõsnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, idõterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen. |