Óbudai Egyetem |
[GVMMD11MNC] Menedzsment alapjai |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 4 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Nappali | Nyelv: | magyar | Félév: | 2010/11/2 | ||||||
Szakok: | Műszaki menedzser BSc alapszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Szûts István | Oktatók: | Dr. Bujdosó László; dr. László Gábor; | ||||||||
Előtanulmányi feltételek: | -Lásd mintatanterv | ||||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Heti | Előadás: | 2 | Tantermi gyakorlat: | 1 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | félévközi jegy | ||||||||||
Oktatási cél: | Az alapvetõ menedzser ismeretek és készségek elsajátítása. A vezetõi személyiség fejlesztése, a vezetési és szervezési funkciók, eszközök és módszerek megismerése. Az emberi kapcsolatok helyes kialakítása és felhasználása a vezetésben. | ||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
A félévközi jegy megszerzésének feltétele a 13. héten írt zárthelyi dolgozat eredményes teljesítése. Aláírás feltétele továbbá házi dolgozat elkészítése az utolsó elõtti gyakorlatra (saját CV elkészítése) |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. | A problémakezelés és a problémamegoldás a menedzsmentben. Rendszerelméleti alapok. A szervezet, mint célorientált rendszer. | ||||||||||
2. | Szociálpszichológiai és vezetéspszichológiai alapok. A tudományterület fejlõdése. Klasszikus iskolák és modern irányzatok. | ||||||||||
3. | Vezetõi alkalmasság, vezetõi készség. A vezetés funkciói. A vezetõkkel szemben megfogalmazott követelmények. | ||||||||||
4. | A jövõ irányvonalainak megtervezése. Szervezeti célok. Stratégiai tervezés. | ||||||||||
5. | Vezetési stílusok, vezetés jellemzõi. Vezetési módszerek. A vezetõi ösztönzés. A hatékony kommunikáció a vezetõi munkában. | ||||||||||
6. | A vezetõk és a beosztottak kapcsolatai. Szervezeti formák. | ||||||||||
7. | Motivációs elméletek. A döntés, mint vezetõi tevékenység. | ||||||||||
8. | Döntési modellek. Csoportmódszerek és csoportos döntési technikák a vezetésben. | ||||||||||
9. | A menedzsment szakterületi eljárásai. Stratégiai menedzsment. Projektmenedzsment. Minõségmenedzsment. | ||||||||||
10. | Innováció menedzsment. Tudásmenedzsment. Információ menedzsment. | ||||||||||
11. | Benchmarking. | ||||||||||
12. | Az átalakító vezetés megalapozása. Folyamatos szervezetfejlesztés, változás és változtatás menedzsment. | ||||||||||
13. | A szervezés fogalma, értelmezése, tevékenységi területei és módszerei. Szervezéstudomány. | ||||||||||
14. | Vezetõi továbbképzés. Humánmenedzsment. | ||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH feladatok megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendõk. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegûek. A ZH dolgozatban maximálisan 100 pont érhetõ el. A zárthelyi értékelése következõképpen alakul: a sikeres félévközi jegy érdemjegye: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetõség, igazolt hiányzás, ill. sikertelen ZH esetén pót ZH a vizsgaidõszak elsõ hétében. |
||||||||||
Kötelező irodalom: |
Dr. Szûts István.:Menedzsment /Digitális tananyag , kódközlés után hozzáférhetõ/ Dr. Kocsis József: Menedzsment mûszakiaknak(Mûszaki Könyvkiadó Budapest, 2000)... |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
I. J. De Toro – A. R. Tenner: Teljes körû minõségmenedzsment, 2005. Marosán György: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, 2005 |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelõsnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, idõterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen. |