Óbudai Egyetem |
[GVMDT11VNM] Döntéstámogató rendszerek és módszerek |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 5 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Nappali | Nyelv: | magyar | Félév: | 2010/11/2 | ||||||
Szakok: | Vállalkozásfejlesztés mesterszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Szûts István | Oktatók: | Dr. Szûts István; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Heti | Előadás: | 2 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 2 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | A döntéselméleti rendszerek elméleti alapjainak megismerésén keresztül bevezetni a hallgatókat a döntéselméleti módszerek fejlesztésének és alkalmazásának rendszertanába. A hagyományos döntési módszerek és a döntés pszichológiájából kiindulva a különbözõ döntéselméleti módszerek és rendszerek módszertanának megismerése és önálló egyszerû döntéstámogató rendszer kidolgozása. | ||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Az aláírás megszerzésének feltétele a 6. illetve 14. konzultációs héten írt zárthelyi dolgozat eredményes teljesítése vagy az otthon elkészítendõ házi dolgozat idõbeni leadása (utolsó konzultáció) | ||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. | A problémamegoldás rendszerelméletû elmélete, döntéselméleti irányzatok. | ||||||||||
2. | Döntéselméleti alapok, döntéselméleti modellek. | ||||||||||
3. | A döntés pszichológiája. A Személyiség és a döntéshozatal 3. | ||||||||||
4. | Döntéselméleti módszerek. Normatív, racionális modellek, leíró döntéselméleti módszerek, a döntések racionalitása és etikája. Csoportos döntési módszerek. | ||||||||||
5. | Kockázat és döntés. A kockázat döntéselméleti felfogása, kockázatelemzés, a valószínûség elmélet különbözõ irányzatai. A döntéselmélet kvantitív módszerei. | ||||||||||
6. | Zh. Doctus döntéstámogató rendszer bemutatása. | ||||||||||
7. | Szakértõi rendszerek. A szakértõi rendszerek jellemzõi, a szakértõi rendszerek felépítése. A szakértõi rendszerek és az informatika (hardver, szoftver, kommunikáció) fejlõdése. | ||||||||||
8. | A szakértõi rendszerek struktúrája, a tudás informatikai kezelése. A bizonytalanság kezelése. Következtetési eljárások. | ||||||||||
9. | Mesterséges Intelligencia. Tudásalapú rendszerek elméleti alapjai, kezelési módszerek. A mesterséges intelligencia alaptechnikái. | ||||||||||
10. | Doctus döntéstámogató rendszer megoldása. | ||||||||||
11. | A szakértõi rendszerek alkalmazásai. A szakértõi rendszerek fejlesztése, az alkalmazható programozási nyelvek. | ||||||||||
12. | Orvosi, geológiai, kémiai, matematikai, folyamatszabályozási, üzleti, pénzügyi, távközlési, katonai alkalmazások. Felsõvezetõi információs rendszerek. | ||||||||||
13. | A szakértõi rendszerek társadalmi hatása. Technológiai hatás, pszichológiai hatás. | ||||||||||
14. | Zh. Összefoglaló áttekintés a félév teljes anyagáról | ||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH feladat megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendõk. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegûek. A ZH és vizsgadolgozatban maximálisan 100 pont érhetõ el. A zárthelyi és vizsga értékelése következõképpen alakul: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetõség. Igazolt hiányzás, ill. sikertelen ZH esetén egyszer lehet pótolni a TVSZ szerint. |
||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
vizsga | ||||||||||
Kötelező irodalom: |
Sántáné-Tóth E., Biró M., Gábor A., Kõ A. és Lovrics L., (szerk.: Sántáné-Tóth E.), "Döntéstámogató rendszerek", PANEM Könyvkiadó, Budapest, 2008. Zoltayné Paprika Zita „Döntéselmélet”, Alinea Kiadó, Budapest, 2002, 2005. |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
„Vezetõi döntéstámogató és elektronikus üzleti megoldások Magyarországon” (szerkesztõ: Hetyei József) Komputerbux, Budapest, 2001. Baracskai Zoltán, „Követõ nélkül nincs vezetõ”, Myrror Média, Budapest, 2004. |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelõsnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, idõterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen |