![]() |
[GSVCV0KBLE] Családi vállalkozások |
Intézet: | Szervezési és Vezetési Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 17.) | Kreditérték: | 3 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Levelező | Nyelv: | magyar | Félév: | 2020/21/1 | ||||||
Szakok: | Kereskedelmi és marketing BSc alapszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Kárpáti-Daróczi Judit | Oktatók: | Dr. Bogáth Ágnes; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Féléves | Előadás: | 10 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | félévközi jegy | ||||||||||
Oktatási cél: | A tantárgy célja, hogy - elsődlegesen a gazdasági alapképzésekben, továbbá a műszaki menedzser tanulmányokat folytató – hallgatók figyelmét felkeltse, megértsék és tisztában legyenek a családi vállalkozások kettős (család és vállalkozás) természetével. Célja, hogy az alaptárgyakhoz illeszkedve segítsen a hallgatónak eligazodni a vállalkozások világában, megfogalmazni vállalkozással kapcsolatos terveiket, illetve ütköztetni az elméleti ismereteket és a gyakorlati tapasztalatokat, színesítse a gazdasági ismereteket és formálja a személyes értékrendet. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Egyéni hallgatói kiselõadás összeállítása és megtartása (opcionális), Zárthelyi dolgozat megírása | ||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
Bevezetés, családi vállalkozás definíciók és jellemzõk, tulajdonságok, jelentõsége a hazai és a világgazdaságban. Féléves követelmények ismertetése, hallgatói előadás időpontok kiadása |
||||||||||
2. | A családi vállalkozások jelentősége a hazai és a világgazdaságban. Esettanulmány | ||||||||||
3. | Családi vállalkozás elméletek I. Hallgatói kiselőadások, esettanulmány | ||||||||||
4. | Családi vállalkozás elméletek II. Hallgatói kiselőadások, esettanulmány | ||||||||||
5. |
Vezetés, vállalkozás indítás, motivációk, vezetői kompetenciákHallgatói kiselőadások, esettanulmány |
||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
Az évközi jegy a zárthelyi eredménye és egyénileg vállalható prezentáció átlaga. | ||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
A félévet lezáró évközi jegy az elméleti és az egyénileg vállalható prezetnáció átlaga. Az zárthelyin elért eredménynek legalább az 50%-ot el kell érnie. (0- 50% elégtelen; 51-62% elégséges; 63-75% közepes; 76-87% jó; 88-100% jeles). A hallgatói kiselõadás javíthatja az évközi jegyet. Javításra és pótlásra az aláíráspótló vizsgán van lehetõség. A ZH javításra és pótlásra az utolsó órán van lehetõség. Javításra és pótlásra aláírás pótló vizsgán van lehetõség. |
||||||||||
Kötelező irodalom: | Tóth-Bordásné Dr. Marosi Ildikó (2014): Családi vállalkozások elmélete és gyakorlata. Elektronikus jegyzet, Óbudai Egyetem, KGK | ||||||||||
Ajánlott irodalom: |
Carlock, R. - Ward, J.L. (2006): A családi vállalkozások stratégiai tervezése. Helikon Kiadó, ISBN 963 227 010 X / HE 1090; továbbá a moodle-on és az interneten található, családi vállalkozásokkal kapcsolatos források. Mandl, I. (2008): Overview of Family Business Relevant Issues. KMU Forshung Austria Marosi, I. A családi szocializáció szerepe az Y generáció cél- és eszközértékeiben TAYLOR: GAZDÁLKODÁS- ÉS SZERVEZÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT: A VIRTUÁLIS INTÉZET KÖZÉP-EURÓPA KUTATÁSÁRA KÖZLEMÉNYEI 7:(1-2) pp. 251-258. (2015) Marosi, I. Intergeneració menedzsment a családi vállalkozásoknál In: Bencsik Andrea A tudásmenedzsment elméletben és gyakorlatban. 320 p. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2015. pp. 294-303. (ISBN: 978 963 05 9589 6) |
||||||||||
Egyéb segédletek: | A családi vállalkozásokkal foglalkozó különböző internetes oldalak, pl.: http://www.pwc.com/gx/en/pwc-family-business-survey/index.jhtml ; http://www.fbn-i.org ; http://www.kpmgfamilybusiness.com/category/philanthropy/ |