![]() |
[GSXVS1SFLE] Vezetés, szervezés |
Intézet: | Szervezési és Vezetési Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 17.) | Kreditérték: | 1 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Levelező | Nyelv: | magyar | Félév: | 2020/21/1 | ||||||
Szakok: | Mérnök asszisztens; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Lazányi Kornélia | Oktatók: | Fehér-Polgár Pál; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Féléves | Előadás: | 4 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | A vezetés és szervezés elméletének és gyakorlatának áttekintése. A szervezeti formákhoz, illetve szervezeti koncepciókhoz kapcsolódó különböző szervezési módszertanok és vezetési megközelítések összehasonlítása. Klasszikus szervezési és vezetési megközelítések – Szervezés és vezetés az ókorban – Tudományos vezetés – Emberközpontú vezetés - Vezetés és szervezés a nyílt-rendszer koncepció tükrében. Modern vezetési megközelítések. Szervezeti formák, és kapcsolatuk a vezetéssel – szervezeti formákhoz kapcsolódó vezetési feladatok, konfliktus források. Kontrolling – teljesítménymérés – Teljesítmény szintjei – Értékelési nehézségek. Stratégiai üzleti egységek – CC - RC – PC. Menedzsment koncepciók - Management by Objectives, Management by Exception, Management by Delegation, Management by Systems. Stratégiai menedzsment – Stratégia-Taktika – Operatív vezetési feladatok. Innováció menedzsment – változás, megújulás – Innováció típusai. Projektmenedzsment. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Tesztek, igaz-hamis tesztek, önellenőrző kérdések önálló elsajátítása. Valamint egy legalább 10 oldalas beszámoló. | ||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
A vezetési elméletek és társadalmi/gazdasági beágyazottságuk A félévi beszámolás módja Szervezésmódszertan alapjai A szervezetek és felépítésük A szervezeti felépítés elemei A különböző szervezési rendszerek és szervezeti struktúrák illeszkedése Vezetéselméletek Tulajdonság és döntésközpontú megközelítések Kontingencialista megközelítések A probléma és a döntés kreatív döntéshozatal Csoportok a szervezetben Csoportdinamika Asszertív kommunikáció Motiváció A motivációelmélet alapjai A változás és a motiváció kapcsolata A kontrolling mint a vezetés eszköze A kontrolling mint stratégiai eszköz Logisztika – kontrolling |
||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
Az elektronikus tananyag önálló elsajátítása. A tananyaghoz tartozó tesztek, igaz-hamis tesztek, önellenőrző kérdések önálló elsajátítása. Valamint egy legalább 10 oldalas beszámoló, mely a tárgy által tárgyalt témák egyikének elemző bemutatását tartalmazza. Hangsúlyozottan saját tapasztalaton alapuló vélemény és tapasztalat nyilvánítással kiegészítve! | ||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
Az aláírást szerző hallgató a félévvégén teszt alapú vizsgát tesz. Melyet szóbeli vizsga követ. A végső jegybe beleszámít a féléves munka, valamint a beszámoló értékelése. |
||||||||||
Kötelező irodalom: | A tárgy e-learning kurzusába feltöltött tananyag. | ||||||||||
Ajánlott irodalom: |
Dobák Miklós, Antal Zsuzsa: Vezetés és szervezés Szervezetek kialakítása és működtetése (2016) Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetése, Budapest, Aula Kiadó 2004 Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés, Budapest : Közgazdasági és Jogi Könyvek., 2000 |