![]() |
[GVMME1G6ND] Menedzsment |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 3 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Nappali | Nyelv: | magyar | Félév: | 2018/19/2 | ||||||
Szakok: | Gépészmérnök szak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Parragh Bianka | Oktatók: | Dr. Bujdosó László; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Heti | Előadás: | 2 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | Elősegíteni, hogy a végzett hallgatók a piacgazdasági körülményei között az üzleti élet, a vállalati verseny feltételeinek gyors változása mellett is helyt tudjanak állni munkahelyükön. A tárgy segítséget nyújt a vezetői munkakört vállaló mérnököknek, menedzsereknek ahhoz, hogy megismerjék a vezetőkkel szemben támasztott sokrétű feladatot, rendszerszemléletet, a különféle vezetési módszereket, technikákat, az emberi erőforrással való gazdálkodás gyakorlati megoldásait. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Az aláírás megszerzésének feltétele a 7. és a 13. héten írt zárthelyi dolgozat külön, külön eredményes teljesítése. Órákon való részvétel TVSZ szerint Aláírás feltétele továbbá elemző házi dolgozat, valamint saját CV elkészítése az utolsó órára |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. | A problémakezelés és a problémamegoldás a menedzsmentben. Rendszerelméleti alapok. A szervezet, mint célorientált rendszer. | ||||||||||
2. | Szociálpszichológiai és vezetéspszichológiai alapok. A tudományterület fejlődése. Klasszikus iskolák és modern irányzatok. | ||||||||||
3. | Vezetői alkalmasság, vezetői készség. A vezetés funkciói. A vezetőkkel szemben megfogalmazott követelmények. | ||||||||||
4. | Vezetési stílusok, vezetés jellemzői. Vezetési módszerek. A vezetői ösztönzés. A hatékony kommunikáció a vezetői munkában | ||||||||||
5. | Vezetési stílusok, vezetés jellemzői. Vezetési módszerek. A vezetői ösztönzés. A hatékony kommunikáció a vezetői munkában | ||||||||||
6. | Motivációs elméletek. A döntés, mint vezetői tevékenység | ||||||||||
7. | I.ZH. | ||||||||||
8. | Döntési modellek. Csoportmódszerek és csoportos döntési technikák a vezetésben. | ||||||||||
9. | A menedzsment szakterületi eljárásai. Stratégiai menedzsment. Projektmenedzsment. Minőségmenedzsment. | ||||||||||
10. | Innováció menedzsment. Tudásmenedzsment. Információ menedzsment. | ||||||||||
11. | A jövő irányvonalainak megtervezése. Szervezeti célok. Stratégiai tervezés. Benchmarking. | ||||||||||
12. | Az átalakító vezetés megalapozása. Folyamatos szervezetfejlesztés, változás és változtatás menedzsment. A szervezés fogalma, értelmezése, tevékenységi területei és módszerei. Szervezéstudomány | ||||||||||
13. | II. ZH. | ||||||||||
14. | Vezetői továbbképzés. Humánmenedzsment. | ||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH és vizsga feladatok megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendők. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegűek. A ZH dolgozatban maximálisan 100 pont érhető el. A zárthelyi értékelése következőképpen alakul: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetőség, igazolt hiányzás ill. sikertelen ZH esetén pót ZH a TVSZ szerint a vizsgaidőszakban az első héten. |
||||||||||
Kötelező irodalom: |
Dr. Szüts István.- DR. Bujdosó László: Menedzsment /Digitális tananyag, moodle-n hozzáférhető/ Dr. Kocsis József: Menedzsment műszakiaknak (Műszaki Könyvkiadó Budapest, 2000). |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
I. J. De Toro – A. R. Tenner: Teljes körű minőségmenedzsment, 2005. Marosán György: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, 2005 Bartek-Lesi-Bartók-Czakó-Gáspár-Könczöl-Pecze: Vállalati stratégia, Alinea Kiadó,Budapest, 2007 IACOCCA Egy menedzser élete, Gondolat kiadó, Budapest,1988 |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelősnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, időterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen. |