Óbudai Egyetem |
[GVXMM2XMLE] Mérnöki menedzsment |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 5 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Levelező | Nyelv: | magyar | Félév: | 2019/20/1 | ||||||
Szakok: | Gépészmérnök mesterszak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. habil. Szeghegyi Ágnes | Oktatók: | Dr. Bujdosó László; Dr. habil. Szeghegyi Ágnes; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Féléves | Előadás: | 8 | Tantermi gyakorlat: | 8 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | félévközi jegy | ||||||||||
Oktatási cél: | Felkészíteni a hallgatókat a mérnöki munka legfontosabb menedzseri vonatkozásaira a globális piacgazdasági körülményei között, hogy az üzleti életben, a vállalati verseny feltételeinek gyors változása mellett is helyt tudjanak állni munkahelyükön. A globális gazdaság kihívásainak való megfelelés érdekében a tantárgy a stratégiai gondolkodásmód és a probléma megoldási készségek továbbfejlesztéséhez kíván hozzájárulni. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Az aláírás megszerzésének feltétele az utolsó konzultációs héten írt zárthelyi dolgozat eredményes teljesítése. Órákon való részvétel TVSZ szerint Aláírás feltétele továbbá elemző házi dolgozat elkészítése az utolsó órára |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. | Az ipari rendszerek menedzselésének általános elvei és alapfogalmai Szociálpszichológiai és vezetéspszichológiai alapok. A tudományterület fejlődése. Klasszikus iskolák és modern irányzatok. | ||||||||||
2. | A döntéshozatal jellemzői, szintjei és technikái .Döntési modellek. Csoportmódszerek és csoportos döntési technikák a vezetésben Vezetői alkalmasság, vezetői készség. A vezetés funkciói. A vezetőkkel szemben megfogalmazott követelmények | ||||||||||
3. | A fejlesztés és a működtetés pénzügyi, gazdasági elemzésének módszerei. A vevői, illetve felhasználói igények felmérése. | ||||||||||
4. | A versenytársak potenciáljának összehasonlító elemzése Stratégiai tervezés módszerei. Szervezeti célok A jövő irányvonalainak megtervezése A kapacitások rövid és hosszú távú tervezése | ||||||||||
5. | Motivációs elméletek. A vezetői ösztönzés. A hatékony kommunikáció a vezetői munkában A vezetők és a beosztottak kapcsolatai. Szervezeti formák. | ||||||||||
6. | Minőségmenedzsment. Innováció menedzsment Tudásmenedzsment. Információ menedzsment. Benchmarking Logisztikai menedzsment | ||||||||||
7. | Munkamódszerek és termelékenység Projektmenedzsment módszerek. | ||||||||||
8. | ZH. | ||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH feladatok megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendők. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegűek. A ZH dolgozatban maximálisan 100 pont érhető el. A zárthelyi értékelése következőképpen alakul: a sikeres félévközi jegy érdemjegye: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetőség, az írásbeli dolgozatokra kapott érdemjegyek súlyozott átlaga adja a félévközi jegyet. Igazolt hiányzás ill. sikertelen ZH esetén pót ZH a 14. héten.. |
||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
félévközi jegy | ||||||||||
Kötelező irodalom: |
Koltai T.:A termelésmenedzsment alapjai I.,(Egyetemi jegyzet),Műegyetemi Kiadó, 2001 Koltai T.:A termelésmenedzsment alapjai II.,(Egyetemi jegyzet),Műegyetemi Kiadó, 2003 Dr. Kocsis József: Menedzsment műszakiaknak (Műszaki Könyvkiadó Budapest, 2000). |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
: I. J. De Toro – A. R. Tenner: Teljes körű minőségmenedzsment, 2005. Marosán György: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, 2005 Bartek-Lesi-Bartók-Czakó-Gáspár-Könczöl-Pecze: Vállalati stratégia, Alinea Kiadó,Budapest, 2007 |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelősnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, időterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen. |