Óbudai Egyetem |
[GGXFM2KFNE] Fogyasztói magatartás |
Intézet: | Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézet (1084 Budapest, Tavaszmező u. 15-17.) | Kreditérték: | 3 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Nappali | Nyelv: | magyar | Félév: | 2018/19/1 | ||||||
Szakok: | Gazdálkodási és menedzsment felsőoktatási szakképzés; Kereskedelem és marketing felsőoktatási szakképzés; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. habil. Garai-Fodor Mónika | Oktatók: | Dr. habil. Garai-Fodor Mónika; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Heti | Előadás: | 1 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 1 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | A hallgatók a tantárgy keretében átfogó képet kapjanak a vásárlói döntést befolyásoló tényezők rendszeréről, összefüggéseiről, a vásárlói döntési mechanizmusról. A hallgatók ismerjék meg a fogyasztás és vásárlás kategóriáit, a fogyasztói- és vásárlói- magatartáskutatás főbb irányzatait, az aktuális fogyasztói trendeket, a vásárlói magatartás különböző modelljeit. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Zh-k: 40% Projekt feladatok és prezentációjajuk: 40% Órai aktivitás, évközi munka: 20% Az órai aktivitás, évközi feladatok nappali és levelező tagozaton tanórai csoport és egyéni munkák, kijelölt határidős feladatok elvégzését jelenti. Projekt feladat, komplex házi dolgozat A dolgozatot nappali tagozaton maximum 3 fős csoportban készíthetik el, levelező tagozaton maximum 5 fős csoportokban, Erasmusos és VK-s hallgatók pedig egyénileg. 1. feladatrész (20 pont) a) Releváns, időszerű szekunder adatfeldolgozás az adott témáról: az első szemináriumon egyeztetett témák alapján. Tartalom: Fogyasztói, vásárlói trendek, tendenciák, preferencia rendszerek elemzése, keresleti és kínálati piaci kitekintés. Fontos a pontos forrásjelölés! (Hazai és nemzetközi print és online adatok felhasználhatóak.) 3-4 oldal b) A szemináriumokon egyeztetett témában kvalitatív primer kutatás lebonyolítása. Tartalom: Kutatási célok megfogalmazása, kutatási segédeszköz kialakítása, a mintavétel lebonyolítása, adatok feldolgozása és értékelése, konklúzió levonása 4-5 oldal 2. feladatrész (20 pont) a) Fogyasztói kvantitatív primer kutatás (minimum 150 fős mintán) az adott terület vonatkozásában: az első szemináriumon egyeztetett témák alapján. Tartalom: Kutatási célok megfogalmazása, kutatási segédeszköz kialakítása, a mintavétel lebonyolítása, adatok feldolgozása és értékelése az Alkalmazott piackutatás tárgy keretében meghatározott szempontok szerint 5-6 oldal b) Kommunikációs stratégiai koncepció körvonalazása Tartalom: Szekunder és primer vizsgálatok alapján önálló konklúziók levonása. Konkrét marketingkommunikációs stratégiai javaslatok megfogalmazása, különös tekintettel a márkaérték vizsgálatokra. Konkrétan milyen célközönségnek, milyen kommunikációs üzenettel, eszközökkel és milyen márkaérték közvetítésével képzelné el az új termék/szolgáltatás koncepciójának bevezetését a fogyasztói és a szervezeti piacra. Differenciált vagy differenciálatlan megoldásokat alkalmazna, és miért. 6-7 oldal A dolgozatot kinyomtatva és elektronikusan, a prezentációt elektronikusan és emlékeztető diák formájában kinyomtatva is le kell adni az adott időpontban a gyakorlatvezető tanárnak. Késett dolgozatokat nem tudjuk elfogadni! A dolgozatokat javítani, pótolni nem lehet. A csoportoknak csak egy dolgozatot kell beadniuk, a prezentációjában viszont minden készítőnek részt kell vennie. A dolgozatrészeket egyszerre kell prezentálni, a prezentáció időtartama minden rész esetében: max 10 perc A dolgozatok formai követelményei: Times New Roman betűtípus, 13-as betűnagyság, szimpla sortáv, sorkizárt szerkesztés. A dolgozatok legeleje a fedőlap. Ezen szerepelni kell: - középen: téma megnevezése - jobb alsó sarok: készítők neve; neptun kódja, a szak pontos megnevezése, beadás dátuma. A felhasznált forrásmunkákról minden esetben korrekt irodalomjegyzéket kell készíteni és a szövegközben is korrekten kell hivatkozni. A dolgozathoz a szükséges mellékleteket minden esetben csatolni kell. Erasmusos és VK-s hallgatók a megjelölt időpontokban tehetnek szóbeli vizsgát. A házi dolgozat leadása a vizsgán történik, személyesen kel leadni, kinyomtatott formában. A Neptunban meghirdetett vizsgaalkalmakon túl, egyéni időpontokban kért további vizsgákat a tárgyból nem tartunk. |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. |
1-2 hét: EA: A vásárlói magatartás sajátosságai, a fogyasztói piacok jellemzői A fogyasztói magatartás legfőbb hazai és nemzetközi trendjei. GY1: Félévközi feladatok ismertetése, A kutatási brief, a kutatási folyamat átbeszélése, konzultáció GY2: Félévközi feladatok ismertetése, A kutatási brief, a kutatási folyamat átbeszélése, konzultáció |
||||||||||
2. |
3-4 hét: EA: A fogyasztói magatartás elméleti megközelítése, a fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők rendszerezésének szempontjai GY1: Terepmunka: első feladatrész önálló teljesítése GY2: Terepmunka: első feladatrész önálló teljesítése |
||||||||||
3. |
5-6 hét: EA: A fogyasztói magatartást befolyásoló kulturális tényezők. GY1: Első feladatrész leadása, prezentációja. GY2: Első feladatrész leadása, prezentációja |
||||||||||
4. |
7-8 hét: EA: első évközi zh. GY1: Terepmunka: második feladatrész önálló teljesítése. GY2: Terepmunka: második feladatrész önálló teljesítése |
||||||||||
5. |
9-10 hét: EA: A fogyasztói magatartást befolyásoló társadalmi tényezők: Életstílus koncepciók. A csoporthatás érvényesülésének jellegzetességei. GY1: Opcionális konzultáció a második és harmadik feladatrésszel kapcsolatosan GY2: Második feladatrész leadásának határideje, prezentációja. |
||||||||||
6. |
11-12 hét: EA. Véleményvezetők kapcsolata a fogyasztói és vásárlói magatartással. A család és az életív marketing, a családi életciklus, a gyerek szerepe családi vásárlási döntéshozatalban GY1: Második feladatrész leadásának határideje, prezentációja. GY2: Második feladatrész leadásának határideje, prezentációja |
||||||||||
7. |
13-14 hét: EA: 2. évközi zh. GY1: Harmadik feladatrész leadásának határideje, prezentációja GY2: Harmadik feladatrész leadásának határideje, prezentációja |
||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
Kollokviumi jegy, melyet a hallgatók évközben teljesítenek Zh-k: 40% Projekt feladatok és prezentációjajuk: 40% Órai aktivitás, évközi munka: 20% |
||||||||||
Kötelező irodalom: |
Fodor M.- Fürediné K. A.- Horváth. Á: Fogyasztói magatartás egyetemi tankönyv Gödöllő, 2011. Törőcsik Mária: Vásárlói magatartás Akadémia Kiadó, 2006. |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
Törőcsik Mária: Fogyasztói magatartás Insight, trendek, vásárlók Akadémia Kiadó, 2011. Hofmeister Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás, Aula Kiadó 2003. Törőcsik Mária: Fogyasztói magatartás trendek, KJK Kerszöv, 2003. Aktuális cikkek esettanulmányok, a Marketing&Menedzsment, a Kreatív, a Figyelő és a HVG szakfolyóiratokban. |