Óbudai Egyetem |
[GVMME1G6NC] Menedzsment |
Intézet: | Vállalkozásmenedzsment Intézet (1084 Budapest, Tavaszmezõ u. 15-17.) | Kreditérték: | 3 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tagozat: | Nappali | Nyelv: | magyar | Félév: | 2017/18/2 | ||||||
Szakok: | Gépészmérnök szak; | ||||||||||
Tantárgyfelelős oktató: | Dr. Parragh Bianka | Oktatók: | Dr. Bujdosó László; | ||||||||
Heti/Féléves óraszámok: | Heti | Előadás: | 2 | Tantermi gyakorlat: | 0 | Labor: | 0 | Konzultáció: | 0 | ||
Félévzárás módja (követelmény): | vizsga | ||||||||||
Oktatási cél: | Elõsegíteni, hogy a végzett hallgatók a piacgazdasági körülményei között az üzleti élet, a vállalati verseny feltételeinek gyors változása mellett is helyt tudjanak állni munkahelyükön. A tárgy segítséget nyújt a vezetõi munkakört vállaló mérnököknek, menedzsereknek ahhoz, hogy megismerjék a vezetõkkel szemben támasztott sokrétû feladatot, rendszerszemléletet, a különféle vezetési módszereket, technikákat, az emberi erõforrással való gazdálkodás gyakorlati megoldásait. |
||||||||||
Félévközi követelmények (feladat, zh. dolgozat, esszé, stb): |
Az aláírás megszerzésének feltétele a 7. és a 13. héten írt zárthelyi dolgozat külön ,külön eredményes teljesítése. Órákon való részvétel TVSZ szerint Aláírás feltétele továbbá elemzõ házi dolgozat, valamint saját CV elkészítése az utolsó órára |
||||||||||
Oktatási hét (konzultáció) |
Témakör | ||||||||||
1. | A problémakezelés és a problémamegoldás a menedzsmentben. Rendszerelméleti alapok. A szervezet, mint célorientált rendszer. | ||||||||||
2. | Szociálpszichológiai és vezetéspszichológiai alapok. A tudományterület fejlõdése. Klasszikus iskolák és modern irányzatok. | ||||||||||
3. |
Vezetõi alkalmasság, vezetõi készség. A vezetés funkciói. A vezetõkkel szemben megfogalmazott követelmények. |
||||||||||
4. | Vezetési stílusok, vezetés jellemzõi. Vezetési módszerek. A vezetõi ösztönzés. A hatékony kommunikáció a vezetõi munkában | ||||||||||
5. | A vezetõk és a beosztottak kapcsolatai. Szervezeti formák | ||||||||||
6. | Motivációs elméletek. A döntés, mint vezetõi tevékenység | ||||||||||
7. | I.ZH. | ||||||||||
8. | Döntési modellek. Csoportmódszerek és csoportos döntési technikák a vezetésben. | ||||||||||
9. | A menedzsment szakterületi eljárásai. Stratégiai menedzsment. Projektmenedzsment. Minõségmenedzsment. | ||||||||||
10. | Innováció menedzsment. Tudásmenedzsment. Információ menedzsment. | ||||||||||
11. | A jövõ irányvonalainak megtervezése. Szervezeti célok. Stratégiai tervezés. Benchmarking. | ||||||||||
12. | Az átalakító vezetés megalapozása. Folyamatos szervezetfejlesztés, változás és változtatás menedzsment. A szervezés fogalma, értelmezése, tevékenységi területei és módszerei. Szervezéstudomány | ||||||||||
13. | II. ZH. | ||||||||||
14. | Vezetõi továbbképzés. Humánmenedzsment. | ||||||||||
Az értékelés, a lebonyolítás, a pótlás módja, a jegy kialakításának szempontjai: |
A ZH és vizsga feladatok megoldásának értékelése pontozással történik, részmegoldások is értékelendõk. A feladatok elméleti és gyakorlati jellegûek. A ZH dolgozatban maximálisan 100 pont érhetõ el. A zárthelyi értékelése következõképpen alakul: 0 – 50 %: elégtelen (1); 51-62 %: elégséges (2); 63 – 74 %: közepes (3); 75 – 86 %: jó (4); 87 - 100 %: jeles (5). Szóbeli beszámolóra nincs lehetõség, igazolt hiányzás ill. sikertelen ZH esetén pót ZH a TVSZ szerint a vizsgaidõszakban az elsõ héten. |
||||||||||
A félévzárás módja (írásbeli, szóbeli, teszt, stb.): |
vizsga | ||||||||||
Kötelező irodalom: |
Dr. Szüts István.:Menedzsment /Digitális tananyag , kódközlés után hozzáférhetõ/ Dr. Kocsis József: Menedzsment mûszakiaknak (Mûszaki Könyvkiadó Budapest, 2000). |
||||||||||
Ajánlott irodalom: |
I. J. De Toro – A. R. Tenner: Teljes körû minõségmenedzsment, 2005. Marosán György: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, 2005 Bartek-Lesi-Bartók-Czakó-Gáspár-Könczöl-Pecze: Vállalati stratégia, Alinea Kiadó,Budapest, 2007 IACOCCA Egy menedzser élete ,Gondolat kiadó ,Budapest,1988 |
||||||||||
A tárgy minőségbiztosítási módszerei: |
A tantárgyfelelõsnek biztosítani kell, hogy a tantárgy célja, tartalma, idõterve számonkérésének módja összhangban legyen a tantervvel, a képzési követelményekkel, ugyanakkor a változó igényeknek is megfeleljen. |